27 april 2011 Joris

Bedrijfsbloggen. In eerdere blogs heb ik uitgelegd wat bedrijfsbloggen je op kan leveren, hoe je een goede blog schrijft en hoe je ervoor zorgt dat je reacties krijgt (deel 1 en deel 2). Maar de belangrijkste stap heb ik nog niet behandeld: waar kun je over bedrijfsbloggen? En laat dat nou net de meest onderschatte, vaak moeilijkste stap van het blogproces zijn. Er vanuit gaande dat je weet hoe je je als medewerker en bedrijf wilt profileren, geef ik tien blogideeën die je op weg kunnen helpen.

1) Blog over de actualiteit
In de krant van vanochtend staan zeker enkele artikelen die te koppelen zijn aan jouw vakgebied of expertise. Artikelen waar jij een mening over hebt en waar jij dus een blogpost over kunt schrijven. Enige nadeel: in de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt. Je blogpost moet dan ook zo snel mogelijk online verschijnen. Maar dat geeft je ook een stok achter de deur.

2) Blog over trends en ontwikkelingen
Wat gebeurt er in jouw vakgebied? Staan er grote veranderingen op stapel? En wat vind jij daarvan? Beschouw, analyseer en geef je visie.

3) Blog over evenementen die je bezoekt/bezocht
Je zal af en toe vast naar een evenement gaan waar jouw vakgebied centraal straat. Laat zien dat je er geweest bent, wat je geleerd hebt en opvallend vond (en stuur een mailtje met een link naar je blogpost naar de organisatie; als je geluk hebt, verspreiden zij jouw blog gratis en voor niets).

4) Help je lezer
Wanneer je weet wat je potentiële lezer wil weten, kun je daar over schrijven en weet je zeker dat je gezien wordt. Haal de vraag op bij je doelgroep. Leg je oor te luister en bedenk hoe jij je potentiële lezer kunt bedienen.

5) Geef tips & tricks
In plaats van naar je potentiële lezer te kijken, kun je ook naar jezelf kijken. Wat heb jij te bieden? Wat maakt jou die unieke persoon in jouw vakgebied? En waar heb jij verstand van? Schrijf howto’s en tips & tricksblogposts en laat de wereld zien dat jij verstand van zaken hebt.

6) Leg de wereld uit
De wereld is ingewikkeld. En jouw vakgebied ook. Dat heb je zelf misschien niet door omdat je er elke dag mee te maken hebt, maar dat is wel zo. Laat je lezers zien dat je de wereld begrijpt en leg ‘m uit.

7) Schrijf een opvolger van een van je oude blogposts
Meningen veranderen. Ook die van jezelf. Je hoeft het dus niet meer eens te zijn met de blogpost die je vorig jaar geschreven hebt. Refereer aan je oude blogpost en laat zien wat ervoor heeft gezorgd dat je nu anders tegen zaken aankijkt.

8 ) Neem een blogpost van een ander als aanleiding
Per minuut verschijnen er gemiddeld meer dan 600 blogposts
. Daar zal vast een blogpost bij zitten die iets met jouw vakgebied te maken heeft en waar jij iets van vindt. Schrijf daar een blog over (en laat op de blog waar jij op reageert weten dat je naar aanleiding van die blog zelf een nieuwe blog hebt geschreven).

9) Interview een expert
Je hoeft niet altijd zelf iets te vinden. Je kunt ook de woorden van een ander in een blogpost gieten (na toestemming van die ander natuurlijk). Bijvoorbeeld van een expert uit jouw vakgebied. Je geeft de woorden van de ander weer, vergroot op die manier je netwerk en doet ook nog eens nieuwe kennis op.

10) Maak een blogserie
In plaats van over van alles en nog wat te schrijven, kun je er ook voor kiezen heel gestructureerd te werk te gaan en een serie blogs te schrijven met dezelfde insteek. Dat kan bijvoorbeeld een serie tips & tricks-blogs zijn (zoals ik over bedrijfsbloggen aan het schrijven ben). Maar je kunt ook een serie dezelfde interviews maken: stel één klein onderwerp centraal en bevraag meerdere experts over dat ene onderwerp.

Mis jij insteken? Heb je nog andere ideeen waar je over kunt bedrijfsbloggen? Ik hoor het graag.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT

Benieuwd geworden? Of gewoon zin in een kopje koffie op thee? Neem dan contact met me op.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam

Bel me

06 13 54 89 27

Volg me op Linkedin

Volg me op Linkedin

Linkedin