9 november 2010 Joris

Sociale media met beleid. Dat was het onderwerp van de eerste R&Z Kennissessie die vrijdag 5 november in het Vlaams Cultureel Kwartier in Nijmegen plaatsvond. Centrale vraag: waar moet je als bedrijf allemaal aan denken voordat je aan sociale media begint?


Voorwaarden
Voordat je als bedrijf echt aan sociale media begint, moet je er bewust van zijn dat de inzet van sociale media veel tijd (en dus geld) kost, dat het vertrouwen van je collega’s en passie en emotie van de medewerkers die met sociale media aan de slag gaan vereist. Allemaal in huis? Begin dan aan het stappenplan.

Stap 1) Doelgroep
Simpel. Bepaal je doelgroep(en) en stel doelen. Heb je meer doelgroepen? Maak dan meer strategieën.

Stap 2) Luister
Zoek je doelgroep op en luister. Leer je publiek kennen. Wat zijn de online eigenschappen van de doelgroep? Doe mee en kijk wat er gebeurt.

Stap 3) Ga je bedrijf in
Laat je collega’s weten wat je aan het doen bent. Enthousiasmeer! Onderzoek of je sociale media strategie wel binnen de totale marketingstrategie past. De on- en offlineactiviteiten moeten elkaar versterken.

Stap 4) Kies
Kies je hoofdkanaal en subkanalen. Integreer je een blogfunctionaliteit binnen je site waardoor je autoriteit opbouwt? Of bouw je een eigen community die ervoor zorgt dat je een eigen database aan betrokkenen opbouwt? Wat je ook doet, zorg ervoor dat de subkanalen (Twitter? Linkedin?) naar je hoofdkanaal verwijzen.

Stap 5) Bouw een team
Zoek naar medewerkers die net zo enthousiast over de inzet van sociale media zijn als jij. Zoek je doelgroep weer op, doe mee en maak je handen vies!

EXIT
Stoppen? Nu? Ja. Als je tenminste geen team weet te formeren. Als je baas je geen tijd wil geven om sociale media in te zetten. Of als je doelgroep helemaal niet online actief blijkt te zijn. Is dat allemaal wel in orde? Ga dan door naar stap 6.

Stap 6) Plan
Misschien wel de belangrijkste stap: de planning. Waar ga je over schrijven? Wat is je niche? Hoe vaak ga je schrijven? Wie is waar verantwoordelijk voor? Houd je aan je plan: doe wat je zegt en zeg wat je doet.

Stap 7) Begin
Je doelgroep is gevonden, je hoofdkanaal gekozen, je team geformeerd en je planning dichtgetimmerd. Klaar voor de start. Enkele tips: ben jezelf, doe mee, blijf luisteren, niet schreeuwen en nooit spammen!

Stap 8) Promoot
Je begin is gemaakt? Er valt wat te lezen op je hoofdkanaal? Tijd om de hele wereld via al je online en offline communicatiemiddelen te laten weten dat je er bent.

Stap 9) Betrek
Het loopt. Je schrijft stukken, bezoekers lezen en reageren. Wat je nu moet doen is het proces begeleiden. Stel vragen en daag mensen uit te reageren. Anders dan voor het online tijdperk vraagt dit om een 24-uursmentaliteit. Als je reacties krijgt op stukken moet je reageren. Liefst zo snel mogelijk.

Stap 10) Meet
Weet wat er op je site gebeurt. Monitor en analyseer. Hoeveel mensen komen er op je site? Welke blogs krijgen aandacht en welke niet? Neemt het aantal twittervolgers toe? Onderneem actie, optimalizeer en zorg ervoor dat je nog meer reacties, nog meer volgers en nog meer bezoekers krijgt.

Deze blog werd eerder geplaatst op de site van Ravestein & Zwart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


CONTACT

Benieuwd geworden? Of gewoon zin in een kopje koffie op thee? Neem dan contact met me op.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam

Bel me

06 13 54 89 27

Volg me op Linkedin

Volg me op Linkedin

Linkedin