Wat is een goede blog? Een goede blog is een blog die gelezen wordt. Waar veel op gereageerd wordt. En waar veel naar gelinkt wordt. Maar hoe zorg je er voor dat je een blog schrijft die dat als resultaat heeft? Het antwoord: door de blog zo te schrijven dat mensen direct weten waar’ie over gaat. Door in je blog niet te veel uit te wijden. En door je tekst scanbaar te maken.
1) Een goede blog is kort en puntig
Te veel tekst schrikt af. Zorg er dan ook voor je je beperkt: 500 woorden is genoeg. Het beste voorbeeld: Seth Godin. Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik sommige blogs print; ze zijn te lang om van het scherm te lezen. En dat lijkt me niet de bedoeling.
2) Een goede blog beslaat één onderwerp
De beste tip om een lange tekst te voorkomen is je in je blog tot één onderwerp te beperken. Doe je tijdens het schrijven nieuwe ideeën op, verwerk die dan niet in je blog, maar schrijf er later een nieuwe blog over. Twee vliegen, één klap!
3) Een goede blog heeft een pakkende kop en tussenkopjes
De lezer bepaalt in een paar seconden of hij je blog gaat lezen of niet. Hij moet dus in één oogopslag weten waar de tekst over gaat. Zorg er dan ook voor dat je kop, je eerste zin en je tussenkopjes de kernwoorden van je blog bevatten.
4) Een goede blog is persoonlijk
Een blog wordt toegankelijker (en nodigt meer uit tot reageren) wanneer de auteur in de blog iets van zichzelf laat zien. Gebruik het woordje ‘ik’, durf je mening te geven en deel ervaringen.
5) Een goede blog bevat links
Schrijvers hebben de neiging de hele wereld uit te leggen. Op het internet hoeft dat niet. Alle feiten staan namelijk al online. Wijd dus niet uit, maar maak links. Dat scheelt je ook weer een hoop extra (onnodige) tekst.
6) Een goede blog maakt lijstjes van opsommingen
- Lijstjes zijn goed scanbaar (fijn voor je lezer)
- Lijstjes bieden structuur (ook fijn voor de auteur)
- Lijstjes komen in zoekmachines goed naar voren
7) Een goede blog bevat niet alleen tekst
Teveel tekst schrikt af. Maar ook alleen maar tekst schrikt af. Zorg voor een aantrekkelijke blog, waarin je tekst afwisselt met multimedia, zoals video, audio of een plaatje.
8 ) Een goede blog wordt verspreid
Een goede blog wordt veel gelezen. Maar die lezers komen (meestal) niet vanzelf. Leun dus niet achterover na het publiceren van je blog, help het lot. Deel je blog op Twitter, Facebook en Linkedin. Mail bekenden (en onbekenden!) die jouw blog echt moeten lezen. En verwijs in reacties die jij op andere blogs plaatst naar jouw blog.
9) Een goede blog wordt gevonden
Maak Google je vriend. Zorg ervoor dat de kernwoorden uit je blog op de belangrijke plaatsen (kop, eerste zin, subkopjes) terugkomt. En gebruik geen metaforen. Google snapt ze niet en rankt je blog niet zoals je zou willen.
10) Een goede blog krijgt een vervolg
Reageren er mensen op jouw blog? Meng je in de discussie. Overtuig en laat je overtuigen. En schrijf een vervolgpost (waarin je natuurlijk weer verwijst naar je eerdere blog).
Ben benieuwd naar je mening. Ben je het eens met bovenstaand lijstje? Of moet een goede blog volgens jou aan meer (of andere) voorwaarden voldoen?
Deze blog werd eerder geplaatst op de site van Ravestein & Zwart.