Positionering voor Bee-Improve
Voor Bee Improve ontwikkelde ik het merkfundament van A tot Z: missie, visie, merkpersoonlijkheid, kernwaarden, tone of voice en werkwijze. Ook ontwierp ik het themahuis en vertaalde dit door naar een concrete contentkalender. Alles geïnspireerd op de bij: samenwerkend, doelgericht, positief en scherp op de bedoeling. Het resultaat: een stevig en herkenbaar merkverhaal dat richting geeft aan communicatie, gedrag én keuzes.
De merkessentie van Bee-Improve
Van buikgevoel naar scherpe merkessentie
Blogje dat ik op 22 mei 2025 op Linkedin plaatste:
Elk bedrijf heeft een eigen verhaal. Maar te vaak zit dat verhaal nog verstopt in hoofden en buiken van de mensen die er werken.
Zonde. Want een onuitgesproken verhaal geeft geen richting. Terwijl dat precies is wat een merkessentie wél kan doen.
Het opschrijven van de essentie van je merk dwingt je om keuzes te maken. Hoe scherper de keuzes, hoe meer richting ze geven. Voor je strategie, je marketing en communicatie en bijvoorbeeld je werving.
Afgelopen jaar heb ik niet alleen mijn vaste opdrachtgevers Cito en Jimmy’s geholpen met hun positionering en profilering, maar ook Bee-Improve en De Professionele Dialoog.
Bee-Improve is een heel tof projectmanagementbureau dat zich hard maakt voor de goede zaak. Ik kreeg de vraag om de medewerkers van Bee-Improve te helpen om ‘het verhaal’ beter voor de bühne te krijgen.
Tijdens de mooie discussie die ontstond, bleek echter dat het verhaal nog onvoldoende vastgelegd was. Want: waar gaan en staan we nu precies voor? Hoe onderscheiden we ons van concurrenten? En welk probleem van welke klanten lossen wij nu precies op?
Eigenaren Dirk De Jong en Martijn Mahler werden zo blij van het vuur dat ontstond, dat ter plekke besloten werd om de positionering van Bee-Improve scherp neer te gaan zetten.
We kwamen een paar keer bij elkaar. Spraken, schuurden en lachten. En ik ging schrijven. En schrappen. En aanscherpen. Met de bij van Bee-Improve altijd als terugkerende inspiratiebron.
Door de woorden van Dirk en Martijn op papier te zetten, hadden we het echt ergens over. Is dit echt wie we zijn? Of kan het nog scherper?
Veel leiders vinden het spannend om keuzes te maken. Want kiezen betekent ook: dingen loslaten. Soms zelfs klanten loslaten. Maar Dirk en Martijn waren niet bang: ze bekenden kleur.
Met de merkessentie van Bee-Improve als fundament volgden tone of voice, visual branding, themahuis en contentstrategie vanzelf. Vanuit één helder verhaal.
Dirk en Martijn blij, de medewerkers van Bee-Improve blij en ik blij.
Zo tof om hun merkessentie te kunnen vatten. Dat ik dat nog maar lekker vaak voor andere organisaties mag doen!

