9 februari 2011 Joris

Waarom zouden wij bij Ravestein & Zwart eigenlijk bloggen? Een vraag die wij ons bij de restyling van onze website natuurlijk gesteld hebben. Drie antwoorden.

Een overzicht van functies van een bedrijfsblog
Een jaar geleden schreef ik de blog ‘Bedrijfsbloggen! Waarom zouden we?’ Daarin stelde ik dat we op deze website nuttige blogs zouden posten, die toevallig op de website van een redactioneel communicatiebureau stonden. Maar waarom zouden we dat doen? Wat hebben wij daar als bedrijf aan?

     

  1. Een bedrijfsblog helpt je nadenken
    Je bedrijfsblog heeft nut. Zelfs als je bedrijfsblog geen bezoekers heeft, geen lezers en dus geen reacties. Waarom? Omdat het een plek is waar je met jezelf in conclaaf gaat. Over je vakkennis en dat wat er in jouw vakgebied speelt. Op een blog móeten zeer regelmatig nieuwe bijdragen verschijnen. Dat noopt je om je kladblok vol ideeën met de wereld te delen. Die ideeën evolueren: wat je vorig jaar vond, vind je dit jaar misschien wel niet meer. Dat is niet erg: ideeën zijn nooit af. Je zult ze moeten herzien. Moeten fijnslijpen. Moeten heroverwegen. Je zult erachter komen dat je er naast zat. En dat je nu weer een stap verder bent.
  2. Een bedrijfsblog helpt je je bedrijf te positioneren
    Ander doel van een bedrijfsblog is jezelf als bedrijf te positioneren. Door antwoord te geven op de vragen waar je bedrijf voor staat en op welke gebieden je bedrijf zich wil onderscheiden, bepaal je wáár je blogs over gaat schrijven. Werk je bij een wandelsportvakantiebedrijf, dan schrijf je daar blogs over. En ben je een expert in redactionele communicatie – zoals wij – dan schrijf je over redactionele communicatie. Voordelen: je bezoekers weten waar je mee bezig bent, zien je – als je het goed doet – als autoriteit op jouw gebied en verspreiden – als je het nog beter doet – jouw content via de sociale media. Voordeel voor je medewerkers: zij kunnen zich via de blog persoonlijk profileren. Heeft een van je medewerkers verstand van het onderwijs en wil hij die kennis met de wereld delen, dan biedt het bedrijfsblog hem een uitgelezen kans. Je blog vormt daardoor een verdieping van je al bestaande website, wat er ook nog eens voor zorgt dat geïnteresseerden je website steeds beter vinden. En da’s natuurlijk mooi meegenomen.
  3. Een bedrijfsblog kan je helpen geld te verdienen
    Het uiteindelijke doel van elk bedrijf is geld verdienen. Zo ook dat van ons. En daar kan/mag/moet ons bedrijfsblog ons bij helpen. Door onze vakkennis te etaleren en te laten zien wie wij zijn, weten potentiële klanten ons via Google te vinden. Door in onze mailhandtekening en onze offertes naar blogs te verwijzen, maken we contacten attent op onze schrijfsels. En door ons te mengen in online discussies en daar te verwijzen naar een relevante blog weet ook de buitenwereld steeds meer van ons bestaan.

Bloggen om te bloggen? No way!
Wij bloggen niet om te bloggen. Wij bloggen ook niet omdat we van de baas moeten bloggen. Wij mogen bloggen. Wij bloggen omdat we ons werk leuk vinden: schrijven is niet alleen ons werk, het is ook onze hobby. Wij bloggen omdat we onze ideeën en kennis graag met de wereld te delen. Omdat we graag gevonden willen worden via zoekmachines.

Deze blog is geïnspireerd door de blogpost 7 Things Blogging Does van Mitch Joel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


CONTACT

Benieuwd geworden? Of gewoon zin in een kopje koffie op thee? Neem dan contact met me op.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam

Bel me

06 13 54 89 27

Volg me op Linkedin

Volg me op Linkedin

Linkedin