Tijdens mijn studie Communicatiewetenschap had ik wat tegen marketing. Ik vond het vies: mensen beïnvloeden (of manipuleren?) om jouw boodschap, product of dienst aan te nemen. #bahbah
Wie had toen kunnen denken dat ik 20 jaar later naar het congres ‘Alles is marketing’ zou gaan, van Christ Coolen (de man achter de tofste marketingpsychologie-nieuwsbrief van Nederland).
Christ startte het congres met een mij geruststellend citaat:
“Everybody hates marketing until they lose their cat…”
Of zoals Seth Godin het zegt:
“Marketing is the generous act of helping someone solve a problem. Their problem.”
En laat dat nou net zijn wat ik afgelopen jaar tijdens mijn werk voor maatschappelijke organisaties besefte: marketing kun je niet alleen inzetten om meer stropdassen of benzine te verkopen, maar natuurlijk ook ‘for the greater good’.
Bijvoorbeeld:
Om gemeentes ervan te doordringen dat ze met jongeren (en dus met Jimmy’s) moeten samenwerken om tot beter beleid te komen
Om buurtbewoners te verleiden om niet nog een auto te kopen, maar elkaar auto’s te delen
Of door de wereld te laten zien dat we bij Cito vinden dat een toets maar een toets is…
Tijdens het congres stond de vraag centraal hoe je vaker een ‘ja’ krijgt.
Ik leerde er…
Van Christ dat veel mensen last hebben van Fear Of Messing Up: mensen doen liever helemaal niets (waar ze niet op aangesproken zullen worden) dan dat ze iets nieuws doen waar ze dus wel op aangesproken kunnen worden… Gelukkig had Christ ook een oplossing voor ons: je moest inspelen op hun vertrouwen (“Het komt goed”), op autonomie (“You are free”) en op sociale context (want: niet de beste ideeën winnen, maar die ideeën die het meest sociaal veilig zijn).
Van Edward Stolze dat je bij saaie problemen niet met saaie oplossingen moet komen, maar dat je het probleem uitdagender moet maken. Want dan wordt je oplossing ook aansprekender.
Van David Beckett dat je ‘attention span’ heden ten dage slechts 47 seconden lang is. En dat je dus in minder dan een minuut (ofwel in 5 á 6 zinnen) de interesse van mensen moet zien te wekken. En gelukkig leerden we ook hoe je een goede pitch in elkaar zet.
Ik ben over mijn schroom heen, beste mensen. Vanaf nu durf ik daarom ook te zeggen: “Ich bin (auch) ein Marketeer.”
Dat ik nog maar keiveel mensen/organisaties mag helpen om hun probleem op te lossen!