Auto’s delen in Nijmegen-Oost?

4 december 2024
Posted in Blog
4 december 2024 Joris

Een paar maanden geleden zette ik een berichtje in de Wijkkrant van Nijmegen Oost. Of er wellicht mensen waren die heil zagen om misschien samen een autodeelcoöperatie te starten. En warempel: die waren er.  Vandaag stond er een tof stuk in de Gelderlander. En online konden mensen daarop reageren. 🙂

Nu één Renault Clio, straks vier elektrische auto’s met twintig buren: ‘Alles draait om mindset’
Een eigen auto voor het huis is voor velen een vanzelfsprekendheid. Ondertussen groeit de populariteit van de deelauto. Joris van Meel gaat nog een stap verder: hij doet zijn auto de deur uit en rijdt als het aan hem ligt snel daarna elektrisch. Maar dan wel samen met zeker twintig van zijn buren.

Tot zijn eigen verbazing zaten er onlangs 25 belangstellenden in een zaaltje. Stuk voor stuk nieuwsgierig naar de voor- en nadelen van een eigen deelauto-coöperatie, waarover hij in de wijkkrant een oproepje plaatste. ‘Inmiddels hebben twintig mensen gezegd: ik doe mee. Dus het begin is er”, zegt Joris van Meel (44). ,,Nog eens vijftig mensen hebben informatie opgevraagd. Volgende week houden we daarom een tweede informatieavond.’

Het doel: voldoende buurtgenoten in Nijmegen-Oost vinden die hun auto willen wegdoen en die een aantal elektrische leaseauto’s willen aanschaffen voor gezamenlijk gebruik. Dat scheelt parkeerruimte, bespaart geld en is beter voor het milieu.

Het idee voor zo’n buurtcoöperatie is door de organisatie Deel ontwikkeld. Het concept is al vijf jaar met succes beproefd en inmiddels zijn er dertien coöperaties actief in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Van Meel hoopt dat Nijmegen-Oost nummer veertien wordt.

Deelauto zelf regelen is socialer en goedkoper
Deelauto’s zijn natuurlijk ook te huur via commerciële aanbieders, zoals Greenwheels of MyWheels. ,,Maar die zijn zo’n 30 procent duurder. Bovendien mis je dan het gevoel van samen doen. Ik houd veel van sociale cohesie: we hebben een buurtbieb in de voortuin, een buurt-AED aan de muur en via een app lenen we elkaars gereedschap. Gezamenlijk autobezit past daar goed bij.”

Joris van Meel is een enthousiasmerende spreker maar hij wil niemand de auto uit praten. ,,Mensen willen best veranderen, maar ze willen niet veranderd worden”, citeert hij. ,,Het moet uit jezelf komen. En dat gaat makkelijker als er voortrekkers zijn die laten zien dat het kan. Zo iemand ben ik.”

Hij snapt dat mensen verknocht zijn aan hun auto en het gevoel hebben niet zonder te kunnen. Voor dagelijks woon-werkverkeer is een deelauto wellicht minder geschikt. Maar hoeveel mensen hebben een (tweede) auto die ze hoogstens een paar keer per week gebruiken, die meer stilstaat dan in beweging is? Voor ritten die je over het algemeen goed van tevoren kunt plannen? Heb je dan wel 24 uur per dag 365 dagen per jaar een auto voor de deur nodig, die bovendien ongemerkt veel geld kost?

Toen Van Meel zichzelf die vragen stelde, was het antwoord ‘nee’. Dus gaat zijn auto binnenkort in de verkoop en stapt hij over op deelauto’s. ,,Het is een omslag in het denken, alles draait om mindset. Als je eenmaal een auto hebt, raak je ervan afhankelijk. Bij deelauto’s is de meest gestelde vraag: is die wel altijd beschikbaar als ik die nodig heb? Gevolgd door: hoever staat die van mijn huis?”, zegt Van Meel.

,,Maar als je erover nadenkt, blijkt dat vooral voort te komen uit een hang naar gemak en zekerheid. Dat we gewend zijn aan een instant bevrediging van je behoefte. Waarom zou je daar niet een beetje moeite voor hoeven doen?”

Beginnen met vier auto’s
Wat betreft die beschikbaarheid: de coöperatie vraagt aan alle leden hoeveel kilometers ze per maand verwachten te rijden. Daar wordt het aantal aan te schaffen auto’s op berekend. Zo stapten 29 Haagse gezinnen over op vijf auto’s.

,,Elke auto moet minimaal 2000 kilometer per maand rijden om rendabel te zijn. We willen starten met vier auto’s. Het kán natuurlijk gebeuren dat die allemaal tegelijk bezet zijn. Dan kun je altijd uitwijken naar een commerciële deelauto. Daar maken we afspraken over”, legt de initiatiefnemer uit.

,,Daarnaast blijkt dat deelnemers gemiddeld 20 procent minder gaan rijden dan voorheen. Het automatisme valt weg, je wordt je bewuster van je autogebruik. Je kunt immers ook met de fiets of het openbaar vervoer.”

CONTACT

Benieuwd geworden? Of gewoon zin in een kopje koffie op thee? Neem dan contact met me op.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam

Bel me

06 13 54 89 27

Volg me op Linkedin

Volg me op Linkedin

Linkedin