30 maart 2011 Joris

Reacties verrijken je blogpost, zo schreef ik al in mijn vorige blog ‘Hoe schrijf ik een blog waar ik reacties op krijg?’. Ze kunnen zorgen voor een andere blik, een toevoeging op je verhaal of voor een kritisch oog. Reacties zijn het bewijs dat je blog écht gelezen wordt. Maar hoe verspreid je je blogpost nu zo dat je er reacties op krijgt? Tien manieren op een rijtje.

1) Vraag potentieel geïnteresseerde bekenden om reacties
Schrijf je een blogpost over Het Nieuwe Werken en weet je dat een klant van je in dat onderwerp geïnteresseerd is, attendeer hem er dan op. Of heb jij een vriend die vast iets vindt van jouw blog over bedrijfsbloggen? Mail hem! Zoek de mensen van wie je weet dat ze een mening over jouw blogonderwerp hebben. Zij weten jou in de toekomst dan ook te vinden!

2) Mail je moeder
Je moeder vindt alles wat je doet leuk (tenminste, de mijne wel). Haar mailen (of bellen, of faxen, of een postduif sturen) met de vraag of ze op je blogpost wil reageren, levert dan ook geheid een positieve reactie op. Of je daar op zit te wachten is natuurlijk een tweede…

3) Zet de titel van je laatste blog in je e-mailhandtekening
Hoeveel mailtjes verstuur jij dagelijks? Tien, twintig, meer dan dertig? Wat zou het mooi zijn als (een groot deel van) die mensen zouden weten waar jij allemaal over blogt. Sommigen van hen hebben namelijk vast een mening over een van jouw blogonderwerpen, die ze vast wel met je willen delen. Voeg de titel en link van jouw laatste blog toe aan je mailhandtekening en jouw mailcontacten komen vast naar je blog kijken.

4) Deel je blog via sociale netwerken
Mensen die je op twitter volgen, zakelijke contacten met wie jij op Linkedin verbonden bent en de mensen die jouw ‘vriend’ zijn op Facebook en Hyves zijn in jou geïnteresseerd. Zij vinden het dan ook leuk dat je weer wat geschreven hebt en plaatsen misschien wel een reactie. Pas wel op: post niet alleen maar links naar jouw blogs. Als je doorschiet, zullen mensen je gespam zat worden (zei hij berouwvol…).

5) Deel je blog via de netwerken van anderen
Schrijf je een blogpost over een heel specifiek, klein onderwerp, dan is de kans klein dat jouw directe netwerken er echt in geïnteresseerd zijn. Laat staat dat ze een inhoudelijke reactie plaatsen. Het alternatief: zoek de mensen die je blogpost wel willen lezen op. Zo schreef ik laatst een blogpost over de beschermdewoordenlijst, waarna ik via Twitter OnzeTaal tipte, dat vervolgens mijn blog onder haar tienduizend volgers promootte. In no time plaatsten 26 mensen een reactie.

6) Verspreid een nieuwsbrief
Een nieuwsbrief? Dat is toch hartstikke oldskool? Jazeker, maar daarom niet minder interessant. Mensen die jouw nieuwsbrief willen ontvangen zijn namelijk ook geïnteresseerd in jouw blogs. Daag hen in je nieuwsbrief uit op jouw blogs te reageren.

7) Reageer op andere blogs
Zoek mensen op die over dezelfde onderwerpen als jij bloggen. Zij zijn niet jouw concurrenten: zij zijn jouw toeschouwers (zoals jij hun toeschouwer bent)! Reageer op hun blogs en plaats daar altijd de link naar jouw website bij. Pas ook hier op dat je niet gaat lopen spammen: jouw inhoudelijke reactie moet iets toevoegen aan het geheel!

8 ) Crosspost je blogpost
Je blogt op je eigen webstek. Maar misschien is het ook wel leuk (en slim) om eens op een ander platform te gastbloggen, zoals ik bijvoorbeeld laatst op Bijgespijkerd.nl deed. Het grote voordeel: een nieuw publiek maakt kennis met jouw naam en stilo. Het grote nadeel: reacties op de andere site verschijnen niet automatisch op je eigen site.

9) Reageer op reacties op jouw blogpost
Zoals jij wil dat mensen op jouw blog reageren, zo willen ook reaguurders graag dat hun reactie gehoord wordt. Ben je het (on)eens met de reactie? Laat je horen! En stel vervolgvragen: houd de conversatie gaande. Door te reageren op reacties, zullen anderen getriggerd worden ook te reageren.

10) Link in je blogpost
Een goede blog bevat links. Da’s niet alleen mooi voor je lezer, die op deze manier op plekken komt waar hij anders misschien nooit geweest was, maar ook mooi voor degene naar wie je linkt. Door jouw link wordt zijn site namelijk beter gewaardeerd door zoekmachines. De meeste blogplatforms zorgen ervoor dat jouw link automatisch als reactie wordt geplaatst, zodat ook de blogger zelf van jouw link op de hoogte is. En daar wil hij je misschien wel voor bedanken.

Mis je nog manieren die je kunt gebruiken om meer reacties op je blog te krijgen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT

Benieuwd geworden? Of gewoon zin in een kopje koffie op thee? Neem dan contact met me op.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam

Bel me

06 13 54 89 27

Volg me op Linkedin

Volg me op Linkedin

Linkedin