9 maart 2011 Joris

Eerlijkheid lijkt op het internet een groot goed. Bedrijven willen dat hun klanten geloven wat ze zeggen zodat ze hun producten of diensten aan de man kunnen brengen. Als je er echter vanuit gaat dat alle bedrijven altijd eerlijk zijn, kan je dat als consument duur komen te staan. Letterlijk.

In december wil ik naar Argentinië. Op zoek naar een vliegticket, ploos ik het internet uit: ik vergeleek de tickets op vergelijkingswebsites en sites van reisorganisaties met elkaar. En besloot uiteindelijk mijn tickets direct bij British Airways (BA) te kopen. Dat leek namelijk het goedkoopst.

Het lijkt op service…
Boeken mocht ik nog niet omdat mijn reisgenote nog even moest checken of zij ook wel kon. Om er zeker van te zijn dat ik niet zou vergeten welke data het goedkoopst waren, liet ik mijn vrienden bij British Airways daarom mijn reisdata naar mijn mailadres versturen. Goede service, zo dacht ik toen nog.

… maar kost je twintig euro per klik
In de dagen daarna klikte ik – nieuwsgierig en ongedurig als ik ben – elke dag even op de link in mijn mail om te kijken of de ticketprijs nog gedaald of gestegen was. Na de eerste klik daalde de prijs nog met 2 euro. Prima!
Maar na een klik of vijf kreeg ik opeens een popup in mijn neus: ‘The price of your flight has increased’. En niet zo’n beetje ook. Per ticket zou ik nu 100 euro meer moeten betalen dan oorspronkelijk het geval was. Twee dagen en vijf klikken later was ik nog eens 100 euro per ticket extra kwijt. Zou de vliegtaks toch weer ingevoerd zijn? Was de kerosineprijs enorm aan het stijgen? Of werd ik belazerd waar ik bij stond?

Het laatste leek het geval. Toen ik dezelfde reisdata handmatig op de website van British Airways invoerde, kreeg ik als resultaat mijn oude – vierhonderd euro lagere – ticketprijs. BA leek mij extra te willen motiveren om toch vooral snel (bij hen!) te boeken door de prijs steeds meer op te schroeven. En daar kreeg ik een nare bijsmaak van.

Transparantie
Waarom, British Airways? Waarom? Oké, het levert per jaar wat extra geld op. Maar ik durf te stellen dat het ook ten koste gaat van het imago. En dat kóst uiteindelijk geld. Dus British Airways (en andere vliegtuigmaatschappijen?): kap ermee! De wereld van de vliegtickets is zonder dit geintje namelijk al ondoorzichtig genoeg.

Vraag aan jullie: is British Airways het enige bedrijf dat misbruik maakt van de mogelijkheden van het internet om potentiële klanten te ‘motiveren’ sneller een aankoop te doen? Of kennen jullie nog andere voorbeelden?

Deze blog is ook verschenen op bijgespijkerd.nl.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


CONTACT

Benieuwd geworden? Of gewoon zin in een kopje koffie op thee? Neem dan contact met me op.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam

Bel me

06 13 54 89 27

Volg me op Linkedin

Volg me op Linkedin

Linkedin